SUPERŠKOLA 3

Ročník 2, číslo 1, ZŠ s MŠ Podolie, Jeseň - zima 2007

Milí čitatelia,

aj v tomto školskom roku pracuje na našej škole literárny krúžok, ktorého členmi sú žiaci zaujímajúci sa o literatúru, krásu slova, knižné novinky, ale zároveň sú aj veľmi tvoriví a mali chuť pokračovať vo vydávaní SUPERŠKOLY. Čo vytvorili, dali na papier, vymysleli vtipy, osemsmerovky, testy a pripravili aj texty náučné apod. Jednoducho, to čo vytvorili, vám chcú predstaviť. Veríme, že vás časopis zaujme, pobaví i poteší.

Informácia o práci žiackeho parlamentu

Už štrvtý rok na našej škole pracuje žiacky parlament.
Tvoria ho dvaja zástupcovia tried od 2.- 9 ročník .Prvé stretnutie bolo v stredu 3.10. 2007 a zvolili sme si svojho predsedu a podpredsedu. Predsedkyňou sa stala Natália Likavčanová zo 7.A a podpredsedkyňou Terezka Burzová z 8.A. Aj tento rok sa parlament dohodol na pokračovaní v bodovaní čistoty tried, ale pridali aj jednu novinku. Dohodli sme sa na bodovaní čistoti areálu. To znamená, že každý mesiac bude jedna trieda chodiť po areáli a zbierať odpadky. Na ďal- ších akciách sa žiacky parlament dohaduje priebežne. A my vás o nich budeme pravidelne informovať prostredníctvom Pondelníčkov. Myslím, že sa máte na čo tešiť.

N. Likavčavová, 7.A

POZOR, NEBEZPEČNÝ TEXT !
Ako sa sadzí

Ruže pred zasadením najprv dôkladne zvlchčíme. Najlepšie je ich vložiť do velkého vedra. Ak boli zaslané poštou, namočýme ich aspoň na 12 hodín do vody. Potom sa víhonky zrežú asi na 20 cm, pri jarnom vysádzaný ešte trochu kradšie ( na 10-15 cm), aby ostalo málo otparovacej plochy, aby sa zabránilo vischnutiu výhonkov. Korene sa zrežú tak hlboko, až kím vnútro koncou koreňou nieje biele. Sylné korene znášajú sylnejšie skrátenie dobre.
Pôdu by sme mali podľa možností už nejakí čas predtým skipriť. Vyhĺbyme priestrannú jamu (30x30x30 cm) a skipríme jej dno. Rastlinu posadíme tak, aby si rozprestreté korene našli miesto a neboli stlačené alebo vihnuté dohora. Miesto očkovania má byť asi 3-5 cm pod zemou. Je to miesto, ktoré treba svlášť chrániť. Zvišná zem sa prihrnie, ľahko prytlačí a zaleje asi 5 litrami vody na rastlinu, aby neostali dutini medzi koreňmi. Okolo rastliny nasipeme malí kopček zeme tak, aby z neho vitŕčali len konce víhonkov. Rastlina sa tak chráni na jeseň pred mrazmy, na jar pred vysúšaním výhonkov slnkom a vetrom. Kopček sa odstráni na jar, keď už ruže začínajú rašiť.
Stromčekové ruže sa sadia podobne ako krýčkové ruže. Dbáme však na to, aby bolo miesto na ohnutie kmienkov ruží na prezimovanie. Pri ohíbaný sa bude kmeň ohýbať nad takzvaním čapíkom. Oporní kolík pri ruži musí byť dosť sylný, aby bol kmeňu dobrou oporou a mal by siahať bes podmienečne až do koruni. Kolýk zarazíme s tej strany, s ktorej bívajú najsylnejšie vetri.

Opravený text odovzdaj pani učiteľke / učiteľovi / slovenského jazyka.
Ak dokážeš opraviť všetky chyby, získaš určite jednotku a potešíš svojich pedagógov.
Škriatok Baltazár

MYŠ a KOCÚR
Trafená hus zagága

Na jednej farme žili myš a kocúr. Myš bola veľmi usilovná a dobrá., čo sa o kocúrovi povedať nedalo.Bol veľmi namyslený a myslel si, že mu všetko patrí. Nenávidel myšku a snažil sa jej zbaviť. Práve vyšla pani domu z kuchyne. Kocúr sa náramne potešil, pretože v ten deň mala k nim prísť návšteva a chystačky boli v plnom prúde. Lenže aj myška prišla do kuchyne. Našťastie si ju kocúr nevšimol. Marek-tak sa volal kocúr, sa pustil do jedenia. Vyhliadol si najväčšie mäsisko, už chcel zahryznúť, ked´ sa v tom momente vrátila pani domu. Kocúr nevedel, čo má robiť a v poslednom momente si všimol myšku a rýchlosťou blesku jej strčil mäsisko do ruky. Pani domu si všimla, čo sa stalo,ako Marek strčil myši do rúk mäso. Domáca sa opýtala: ,, Marek, čo sa stalo?“ Marek odvetil: ,,Tá myš, ukradla mäso !“ Pani sa ho ešte opýtala: ,,Čo si taká myš zaslúži?“ Marek šťastne povedal: ,,Vyhodenie z domu!“ Vtom Marek vyletel von oknom. Odvtedy žije myška šťastne s paňou domu.
M. Bulková 6.A

Hviezda

Bolo už mnoho prianí.
Na nebi bolo mnoho hviezd,
keď jedna padala, tak som si priala,
ale aj tá hviezda ma sklamala.
Prečo nesplnila to, čo sľúbila?

Ešte veľa hviezd padalo,
ale každá nebola len. moja.
Rada by som spievala,
rada by som hrala,
a svoj veľký sen naplnila.

Ja veľa nocí som preplakala
na hviezdu som sa sťažovala.
Že len jej je to vina
a ničia iná.
Bola to odo mňa chyba?

Čo bolo, to bolo

Mala som taký sen,
ten sen bol s tebou len.
Každé ráno som vstala
a teba som uvidela.
Každé ráno som vstala
do očí som sa ti pozrela.

To už tak dávno bolo,
na všetko sa zabudlo.
Ja nový život žijem
a nový sen snívam.
Nemám lásku v ňom,
ale šťastná veľmi som.

Ja stále lásku hľadám,
naňho tu čakám.
On v pravý čas príde,
a do náručia ma vezme.
Potom spolu odídeme
a už nikdy sa nevrátime.

V. Hochmanová, 9. A

Mám rada

Mám rada dážď, keď padá,
mám rada slnko, keď sa usmieva.
Mám rada deň, ba aj noc,
mám rada teba moc.

Nedostatok lásky

Ja sama som ostala
Z nedostatku lásky som plakala

Mala som všetkého dosť
Len lásky nikdy nie moc.

Srdce moje je nedotknuté
Láska moja v ňom sa ukrýva

Čaká na tvoj kľúč
a na tvojho srdca lúč.

V. Hochmanová, 9.A

Predstavujeme krúžky: STROJOPIS

Krúžok strojopisu navštevujem prvý rok. Mali by sme sa na ňom naučiť , čo najrýchlejšie a hlavne správne písať na klávesnici počítača.Pôvodne bol krúžok určený pre žiačky 9. ročníka, ako príprava na prácu sekretárky. Cením si, že mám možnosť naučiť sa niečo nové, čo by sa mi v budúcnosti mohlo hodiť. Krúžok navštevujem dvakrát týždenne po dvoch hodinách. Každá hodina sa začína precvičovaním prstov na klávesnici počítača a opakovaním slov, ktoré sme sa naučili na predchádzajúcej hodine. Potom nám pani zástupkyňa, ktorá je vedúcou krúžku, zadá pokyny na celú hodinu. Krúžok navštevuje 12 žiakov. Verím, že tento krúžok má zmysel, lebo my sa na stretnutia vždy tešíme.
F. Valová, 8. A


Pstruh a žubrienka

V jeden krásny slnečný deň sa pstruh vybral na prechádzku, nájsť si priateľa. Stretol žubrienku a povedal si: ,,Ona je malá, nikto ju nemá rád.“
O niekoľko dní sa v rieke objavila veľryba a žrala všetko, čo videla. Naraz sa pstruh ocitol rovno pred jej zubami. Už, už, by ho mala, keď vtom ho žubrienka chytila a stiahla do svojho príbytku. ,,Nestalo sa ti nič ?“
,,Nie, ale prečo si to spravila? “ Žubrienka neodpovedala. Pstruh si pomyslel:
,,HĽA, I CHATRNÝ PRIATEĽ DOBRÝ BÝVA!“
L. Žišková, 7.A

Tri mačiatka

Tri mačiatka čierne, sivé a biele, uvideli myš a hybaj za ňou.
Myš skočila do plechovice s múkou. Mačiatka, šupsa, za ňou. Myš utiekla. A z plechovice vyliezli tri biele mačiatka. Tri biele mačiatka uvideli na dvore žabu a hybaj za ňou! Žaba skočila do starej rúry. Mačence za ňou! Žaba odskákala a z rúry vyliezli tri čierme mačiatka. Mačiatka uvideli rybu v potoku a hybaj za ňou. Ryba odplávala a z vody vyliezli tri mokré mačiatka. Tri mokré mačiatka sa rozhodli, že pôjde domov.Po ceste obschli a boli také, aké boli predtým: biele, čierne a sivé.
L.Červeňanská 7.A


Zasmejme sa

Nápis na dverách čínskej reštaurácie: Zatvorené. Preberáme............ ryžu. .

Pútnik zomierajúci smädom na púšti uvidí studňu a vykríkne:
-Voda! Voda!
Zo studne sa ozve hlas:
-Kde? Kde?

Policajt príde domov a zavesí si kabát na vešiak. Dcérka mu vždy kradne drobné a tak aj teraz siahne do kabáta a nájde tam zrkadielko. Pozrie naň a kričí: Mama, mama, tato má frajerku, tu má jej fotku. Zoberie zrkadielko mama, pozrie doň a utešuje dcérku: Neplač maličká, s takou škaredou obludou on od nás neodíde!


Exkurzia – Bošáca, Bzince p. Jav., Beckov

Dňa 27. 9. 2007 t.j. vo štvrtok sme boli my, 7.A a 6.A s p. uč. Kikom a s p. uč. Kikovou na literárno-dejepisnej exkurzii. Cestovali sme autobusom cez Nové Mesto nad Váhom, Dolné Srnie a Bošácu, až sme sa dostali do dedinky Zemianske Podhradie. Vystúpili sme a išli sme sa pozrieť na klasicistický kaštieľ s iónskymi stĺpmi, v ktorom bývala rodina Ostrolúckych. Dnes je to Ústav sociálnej starostlivosti. Potom sme prešli cez potok a ocitli sa pred stredoeurópskym unikátom - ranoempírovým evanjelickým kostolom oválneho pôdorysu, v ktorom pôsobil brat Ľ. Štúra, menom Samuel. Napravo sme mali rodný dom Ľudovíta Vladimíra Riznera (strýka Ľ. Podjavorinskej), spisovateľa a bibliografa a po ľavej ruke stál rodný dom významného slovenského botanika, etnografa a archeológa Jozefa Ľudovíta Holubyho. Pán učiteľ nás obohatil vedomosťami o živote a bohatej tvorivej práci týchto, pre náš národ, významných ľudí. Ďalšou našou zastávkou bolo Múzeum bošáckej doliny, kde nás privítali dvaja učitelia. Porozprávali nám o pôvode exponátov, zariadení vtedajších domov a hospodárskych budov a aj o tom, čo načo slúžilo; skrátka o všetkom, čo sa tu nachádzalo. Ba boli tu aj také veci, čo žiadne múzeum takéhoto druhu nemá. Doporučujem vám, aby ste ho navštívili .(Pre zaujímavosť: múzeum navštívil aj pán prezident Ivan Gašparovič.) Po tomto bode programu sme opustili Bošácu a pokračovali do Bziniec pod Javorinou. Tu sme videli rodný dom azda najznámejšej slovenskej spisovateľky pre deti a mládež - Ľudmily Podjavorinskej - Riznerovej a obdivovali sme jej bustu. Naša cesta pokračovala do Beckova. Vyšli sme von z autobusu a hor sa na hrad! Lístky sme mali vybavené a aj so sprievodkyňou sme vystupovali hlavnou bránu na hlavné nádvorie. Pousádzali sme sa na lavičky a pani sprievodkyňa začala rozprávať. V krátkosti nám vyrozprávala dve povesti, niečo o histórii hradu a mohli sme si túto obrannú pevnosť ísť prezrieť. Areál bol pekne upravený. Vládla tu tajomná atmosféra a zvrchu bol krásny výhľad na široké okolie: Trnavu, Trenčín, Čachtický hrad i Tematín. Niekoľko sto metrov odtiaľto je skala zvaná, beckovská brána - koniec výbežku Podunajskej nížiny. Po tomto zážitku sme zišli do dediny, prešli sme okolo neudržiavaného parku založeného Holubym a priblížili sa k múzeu - kaštieľu. Pretože otvorené malo byť až o pol hodinu a bol nedostatok času, učitelia nám zhruba objasnili, čo je vo vnútri. Onedlho sme už sedeli v autobuse a viezli sa domov. Takže máme pekný zážitok, nové vedomosti a keďže i počasie bolo relatívne dobré, bolo to super. Zase sme o niečo bohatší. Ďakujeme!!!
Matej Bulko, 7.A


Exkurzia Modra

5. októbra 2007 bola 8.A a 9.A trieda na dejepisno- literárnej exkurzii po stopách Ľudovíta Štúra a Jána Hollého. Naša prvá zastávka bola v dedinke Madunice, kde žil a pôsobil Ján Hollý, slovenský Homér, 30 rokov. Počas jeho pôsobenia tam vznikol požiar, pri ktorom utrpel vážne poranenia, hlavne zraku. Z Maduníc ho previezli do Dobrej Vody , kde Ján Hollý dožil svoj život. Navštívili sme aj jeho hrob na miestnom cintoríne.
Ďalšia zastávka bola v Modre, v pamätnej izbe Ľudovíta Štúra, kde sme bližšie spoznali život a osud tohto velikána. Na modranskom cintoríne sme sa poklonili jeho pamiatke. Sme radi, že sme mohli spoznať tieto významné osobnosti nášho národa. Vlani sme navštívili rodný dom Štúra a tento rok jeho hrob. Exkurzia sa nám páčila, získali sme vďaka našim učiteľom, ich výkladu a zanieteniu nové poznatky.
D. Zemková, K. Dudíková, V. Čechvalová 8.A


Sviatok Halloween

Halloween - ako sviatok - je veľmi starý. Jeho história siaha až ku Keltom. Vtedy sa rok delil na dve obdobia - obdobie hojnosti a obdobie zimy a hladu. Začiatkom novembra sa Keltom zásoby zúžili a nastávala zlá doba. Preto ľudia prvý novembrový deň uctievali Boha Mŕtvych - Anwinna. Ľudia verili, že tejto noci sa zjavujú duše mŕtvych, a tak im svietili na cestu svietnikmi vyrobenými z dyní. Duchovia sa vracali domov, aby za pomoci svojich príbuzných prekročili hranicu Zemi Mŕtvých. Živí sa prezliekali do starých šiat a maľovali si tváre, aby do nich nevstúpili zlí duchovia. Tejto noci sa hovorilo Samhain.
V roku 43 po Kristovi okupovali keltské územia rímske vojská. časom sa tieto národy a zvyky začali prelínať, a tak sa Samhain začal sláviť i v období žatvy. K svietnikom a ohňom tak pribudlo ovocie a obilie. Behom 500 rokov sa k moci dostala katolícka cirkev. Pápež Bonifác IV. chcel zamedziť sláveniu pohanských sviatkov, a tak sa zriadil nový sviatok - Sviatok všetkých svätých (u nás 1. novembra). Avšak mnohí ľudia slávili oba sviatky spolu. V 16. storočí bol teda na svete nový sviatok - \"All Hallow\'Day (Eve)\", čiže Deň všetkých blahoslavených. Podvečer tohto sviatku (31.10.) sa volal All Hallows´Evening, v dedinskom slangu jednoducho Halloween.
V 20. rokoch minulého storočia boli oficiálne povolené mestké oslavy. V dnešnej dobe si ľudia v Amerike ozdobujú dom, vyrábajú dyňové svietniky a pečú koláče. Deti sa prezlečú za strašidlá a chodia od domu k domu.
Aspoň malá spomienka na HALLOWEEN

Okienko do prírody
PRASLIČKA

Praslička je pozostatkom prehistórie – jej blízkymi príbuznými boli stromy,
ktoré rástli na Zemi už pred 270 miliónmi rokov, v období vzniku kamenného uhlia a sú zdrojom dnešných uhoľných slojov.
Krehké, článkové stonky sú bohaté na liečivý oxid kremčitý : už v starom Grécku sa používali na hojenie rán. Dnes ju pokladáme skôr za agresívnu rastlinu.

Zasadiť strom a zachrániť Zem?

Môže sadenie stromov zastaviť stúpanie morskej hladiny, topenie ľadovcov a zosilňovanie hurikánov?
Nová štúdia tvrdí, že záleží od miesta, kde sú stromy zasadené. Upozorňuje na fakt, že nové lesy v krajinách bližšie k pólom môžu spôsobiť oteplenie, zatiaľ čo nové stromy v tropických pralesoch proces globálneho otepľovania spomaľujú.
Lesy ovplyvňujú podnebie tromi rozličnými spôsobmi: absorbujú oxid uhličitý
z atmosféry a pomáhajú chladiť planétu, odparujú vodu do atmosféry a zvyšujú tým oblačnosť a absorbujú veľké množstvo slnečného svetla, čím Zem otepľujú. Stratégie zníženia klimatických zmien berú do úvahy len prvý spôsob.
Štúdia ukázala, že lesy v tropických pásmach sú veľmi prospešné pre ochladzovanie Zeme, pretože produkujú veľkú vlhkosť a tým zvyšujú množstvo zrážok, ktoré chladia planétu. Ďalej tvrdí, že do roku 2010 spôsobia lesy v severských krajinách oteplenie až o 10 stupňov, z pohľadu podnebia je teda zalesňovanie týchto regiónov absolútne neefektívne.
ZEM
Životodarná planéta v nekonečnom Vesmíre.
Je spoločným a jediným domovom nás všetkých.
Počet obyvateľov na Zemi sa neustále zvyšuje. Zvyšuje sa i spotreba palív a energie, priemyselných výrobkov a výroba potravín. Zároveň sa zväčšuje znečistenie ovzdušia, vody a okolitej krajiny odpadmi z činnosti ľudí. Preto požiadavka ochrany životného prostredia je jednou z hlavných požiadaviek našej doby.
Dnes každý z nás vie, že potrebuje: ZUHCDV / aby sa nezadusil /.
ODUV / aby neumrel od smädu /
JODEL / aby neumrel od hladu /.
Kto to všetko poskytuje?
Hádaj, je to: / PÍORDAR /
- Dýchame /LÍSKYK /, ktorý je vo vzduchu.
- Základom všetkých našich nápojov je / OVAD /.
- Naše jedlo tvoria /SARTYLNI /, ktoré vyrastajú z pôdy.

- Naším jedlom, ale i dobrými kamarátmi sú: / VIEZARTÁ /
Preto je dôležité, aby sme vzduchu, vody a potravy mali dostatok. To ale však nestačí.
Dôležitá je ich /ČOSTITA /.
Všetko znečistenie je dôsledkom ľudskej činnosti.
Raz budete dospelí a budete mať možnosť ovplyvniť prostredie okolo nás.


NA DOVOLENKE

Dlhé týždne sme sa pripravovali na dovolenku . Chodili sme po obchodoch a zháňali sme veci, nafukovačky, kufre, ale aj iné drobné veci. Keď prišiel deň odchodu, doma bol zhon,babina lietala po schodoch a stále opakovala ,,Nepotrebujete nič ?“ a stále dookola. V noci okolo druhej sme vyrazili. Cesta trvala veľmi dlho, okolo jedenásť hodín. Problém bol práve v ceste. Šli sme cez takzvané ,,chorvátske kopanice,“ pretože tam bolo veľa dediniek , napríklad Pavičini , Radičini, Savičini. Po niekoľkých hodinách sme trafili na tabuľku Duga Uvala.Okolo hotela bolo nádherné prostredie, čo nás najviac zaujalo, bola zem, ktorá bola červená ako paprika. Z balkóna sme mali výhľad na more a bolo vidieť aj kúsok z ostrova Cres. Hneď, ako sme vybalili, šli sme sa pozrieť na pláž.V menšom zálive bola aj piesočnatá pláž , ale my sme chodili na kamenistú, pretože chalani kvôli zvírenemu piesku pod hladinou, nič nevideli. Ale my, baby, sme sa nedali odhovoriť a chodili sme na piesočnatú.
V pondelok hrozne fúkalo, a preto sme vyrazili do Pule , pretože sme chceli vidieť jediné koloseum mimo Ríma. Zastavili sme sa aj v obchode Merkur. Keď sme sa vrátili, šli sme pozerať telku. Poobede sa vietor ustálil a my sme sa išli kúpať. Po ceste sme videli auto s nápisom Otrok u autu.
Po ostatné dni čas plynul rovnako. Ani sme nezbadali a už sme boli doma a babka nevedela, čo má robiť. Prvé čo spravila, sa rozplakala.
L. Žišková 7. A

(SKORO) ZLOMENÁ RUKA

Jedného pekného dňa som išla na prázdniny k mojej babke do Pobedima. Hneď prvý deň pršalo, tak som ostal doma. Sedela som v kresle a pozerala hudobné programy, samozrejme, s čipsami v ruke. Onedlho som zaspala a zobudila som sa až ráno okolo pol deviatej. Pozrela som von oknom a slniečko veľmi pripekalo. Naraňajkovala som sa a už ma nebolo. Išla som za mojou kamarátkou Darinou , ktorá tu tiež bola na prázdninách, ale ináč býva v Ostrave. Boli sme na dvore a spolu s bratrancami a hrali karty. My sme síce prehrávali, ale aj tak nás to bavilo. Po chvíli však bratranec Patrik vyhlásil, že sa ide na ihrisko. Ako správne baby, sme teda súhlasili. Cesta nebola dlhá a tak sme ochvíľu obidve stáli v bránkach. Dlho sme čakali, no nakoniec útočili na bránku, v ktorej stála Darina. Chalani ju nešetrili a strelili veľmi silnú ranu. Už – už, bola pripravená a chcela loptu chytiť rukami. Aj sa stalo.Zachytila ju oboma rukami a padla na kolená. Už sa jej tlačili slzy do očí. Hneď sme k nej pribehli. „Čo ti je, bolí ťa to, bolí?“,vykríkli sme. „Áno, hrozne ma bolí ruka, asi ju mám zlomenú.“ Hneď sme teda utekali k nim domov a išli s ňou do nemocnice. Prešli asi dve hodiny. Chúďatko Darinka vystúpila z auta a mala obviazanú ruku. „Mám ju len silno narazenú“, povedala s úsmevom na perách. Všetci sme si vydýchli a ja som bola šťastná, že sa jej nič vážne nestalo.
L. Toráčová, 7.A

Malá dáma

Porozprávam vám príbeh. Je o jednej mladej dáme, ktorá veľmi – veľmi chcela pocítiť lásku. Bola to obyčajná 15-ročná slečna, ktorá túžila mať priateľa. Každý deň snívala o príchode svojho princa na bielom koni a rozmýšľala, akoby sa ich cesty stretli. Mávala veľa snov, v ktorých bolo veľa krásnych vecí i bozkov. Jej priateľky už dávno mali svoju prvú lásku za sebou a jej bolo ľúto, že ostala vždy nepovšimnutá.Nevedela, či to je v jej postave, že chlapci nemajú o ňu záujem, alebo či to nie je v niečom inom. Ale nikdy to nevzdávala. Vedela, že ON príde, raz určite príde. Ako tak išla v jeden deň domov zo školy, narazil do nej chlapec, ktorého si doteraz ani nevšimla. Zahľadela sa mu do krásnych modrých očí, venovala mu úsmev a povedala, či by ju nechcel odprevadiť domov. Chlapec celý omámený súhlasil a odprevadil ju domov. Pri dome mu dala pusu na líce a zavrela dvere. Vtom s veľkým vreskotom vybehla hore schodmi a všetko vyrozprávala svojej mladšej sestre. Sestra nemohla uveriť slovám, ktoré počula a tešila sa s ňou. Lenže problém bol v tom, že nevedela, ako sa sympaťák volá a odkiaľ je. To ju veľmi mrzelo.Prešla noc a naša dáma vôbec nespala, pretože veľmi nad chlapcom rozmýšľala. Kedže bola sobota a nemala čo robiť, išla so psom na prechádzku, ale vtom ho zase zbadala. Prešli okolo seba a on ju pozdravil, zastavil sa pri nej. Veľmi dlhu chvíľu sa zhovárali a nakoniec ju pozval na najblizsiu diskoteku, ktorá mala byť v najbližšiu sobotu. Veľmi rada pozvanie prijala. Lenže to ešte nevedela, že keď to povie mame, že ju nepustí. Rozmýšlala aj o tom, že ujde z domu len pre neho, aby ho mohla vidieť, lenže sa to nedalo. Mala proste smolu. Celú noc preplakala a prebdela. Ráno, keď sa zobudila, sa jej nechcelo do skoly. Ako tak vychádzala z domu, čakal ju tam ON. Všetko vysvetlila. A ona bola veľmi šťastná. Po 3 mesiacoch kamarátstva sa rozhodli, že chcú spolu chodiť. Spočiatku im to veľmi fungovalo, ale potom prišla stredná škola a ona musela ísť preč na internát. Obaja vedeli, že to vôbec nebude ono. Museli urobiť veľmi bolestivé rozhodnutie. Rozchod bol smutný a zabudnút bolo ešte ťažšie. Ale dáma, ktorá si myslela, že sa neskoro zaľúbila, bola rada, že takú krátku, ale krásnu lásku prežila. Naozaj netreba naháňať čas, veď ozajstná láska si nás nájde.
V. Hochmanová, 9. A

DOUČKO v ANGLICKU

Tieto letné prázdniny som išla s mojou kamarátkou do Anglicka. Veľmi nám nešla anglina, a tak nám moja mama vybavila na mesiac doučko v Anglicku. Veľmi sme sa tam tešili. Hneď po skončení školského roka, sme sa s kamoškou začali baliť. Na druhý deň sme museli veľmi skoro vstávať. Lietadlo nám totiž letelo o 8.00 hodine. Ale nám to vôbec navadilo. Nič nám nemohlo predsa pokaziť moje vysnívané prázdniny. Ani som sa nenazdala a už som so svojou kamarátkov sedela v lietadle. Chvíľu som si v lietadle podriemala a odrazu : ,, Lenka, vstávaj!“ To kričala na mňa Terezka.
,,Už sme tu, hurá, hurá, už sme tu!!!“ Ako som sa len potešila. Na letisku nás už čakala Andrejka.
,, No, vitajte, baby – jagy, “ zvolala na nás. ,, Už sme sa nemohli dočkať. Tak čo, kam pôjdeme teraz? “ ,, No najprv pôjdeme ku mne do bytu, vybaliť sa a môžeme si ísť pozrieť Londýn. Tak teda poďme“. Na druhý deň nám už začalo ozajstné ,, doučko“.
Najskôr sme sa učili frázy, ako si napríklad niečo vypýtať v obchode a podobné základné veci. Po týždni sme sa začali učiť už aj v praxi. Keď nám to šlo v nejakom obyčajnom obchode, za odmenu sme si mohli vybrať, kam by sme chceli ísť. My sme si jednoznačne obidve vybrali nákupné centrum.
Hneď sme zamierili do nášho obľúbeného obchodu.
Vybrala som si v ňom sukňu a nejaké tričká, sme predsa moderné kočky. Keď som sa dostala k pokladni, aby som zaplatila, nemohla som sa vykoktať. Našťastie si to Andrea všimla a pomohla mi s tým. Len som oči vypliešťala, ako rozpráva krásne a plynulo po anglicky. Keď sme prišli domov z nákupov, sadli sme si za stôl a pripravili sme si plán na nasledujúci deň. ,, Ja by som navrhla, aby sme si niečo povedali o platení v obchode.“
A ja som sa zahanbene usmiala, lebo som vedela, že je reč o mne. Začala nám vysvetľovať, ako to má v obchode vyzerať a podobne. Ešte sme sa niečo naučili a na záver nás Andrejka zobrala do Disneylandu, kde sme si to naplno užili. Tak sa nám v tom Anglicku zapáčilo, že sa nám ani domov nechcelo ísť. No čo už, prázdniny predsa nemôžu trvať celú večnosť.
Ale aspoň máme motiváciu. To Anglicko je fakt lákavé.
M. Dudíková, P. Horváthová , 7.A

Módne okienko

Bolérka sú úžasným kúskom oblečenia. Otázka k čomu ich nosiť, je absolútne zbytočná, lebo žiadne limity snáď neexistujú. Bolérko ľahko doplní a rozžiarí akýkoľvek odev a dokonca vám môže pomôcť zvýrazniť niektoré partie, predovšetkým teda dekolt.

asi by som len pripomenula, že Bolérka sa nosia na tričko, tielko, alebo šaty.
Ani tričká nad pupok tu nevyzerajú príliš dobre. Vhodnejšie je pre kombináciu s bolérkami voliť tričká dlhšie, ktoré opticky predlžujú postavu.

Bolérka na zaväzovanie pod prsiami opticky zväčšujú brucho, takže pokiaľ nemáte práve najštíhlejšiu postavu, vezmete si bolérko a ešte k tomu krátke tričko, asi to nebude to pravé.

Čo sa týka rukávov, možno je ako kombinácia krátkych rukávov trička a dlhých na bolérku, tak aj bolérka s krátkym rukávom s dlhým tričkom. Záleží len na vašom vkuse, nálade, a samozrejme výbave vášho šatníka.

Pokiaľ ide o kombinácie, v zásade platí: nemiešať rôzne vzory, a naopak kombinovať jednofarebné veci s viacfarebnými. Jeden kus jednoduchého oblečenia je vhodné doplniť niečím vyzývavejším, zaujímavejším. Tu teda môžete voliť buď bolérka so vzormi, flitrami alebo trblietkami, alebo siahnuť po pletenej alebo háčkovanej verzii, ktorá zaujme vždy.

Zaujímavosti

- 0,001 sekundy žiari blesk
- 0,005 sekundy potrebuje včela k jednému mávnutiu krídel
- 0,02 sekundy ubehne, než si človek uvedomí pichnutie ihlou
- 0,01 sekundy potrebuje kozmická loď, aby prešla 1 km
- 1,25 sekundy ubehne, než dôjde svetelný signál z Mesiaca na Zem
- len 7 sekúnd mohol trvať bozk vo filme v 30-tych rokoch
- 8 sekúnd sa musí jazdec rodea udržať na chrbte divokého koňa alebo býka, ak chce
postúpiť do ďalšieho kola
- 20 sekúnd je najkratší nameraný čas, v ktorom dokáže dospelý človek povedať 100 slov
- 21 minút po prvom súste mizne pocit hladu
- 45 minút trvajú najdlhšie sny
- za 24 hodín priberie veľrybie mláďa 1 metrický cent


HANKA

Hanka je veľmi zvláštna húsenica. Jej zeleno – oranžová farba prezrádza, že sa stane určite niečím výnimočným. Jedného dňa sa jej lienka so siedmimi bodkami spýtala: „Čím budeš, keď vyrastieš?“ „Rada by som bola zebrou v nádhernom pruhovanom obleku. Možno budem elegantnou mačkou s hodvábnym a jemným chvostom. Vieš si to predstaviť? Alebo, keď príde jar, budem rásť a rásť a napokon sa premením na ligotavého hada“. „Tomu neverím, Hanka.“ „Tak si predstav, že sa odrazu zväčším a stučniem tak, že sa zo mňa stane slon. Keď sa mi zachce, s príchodom leta sa zo mňa stane slimák so zeleným domčekom na chrbte. Alebo, ktovie, azda sa premením na žabu v pestrofarebnom tielku a budem sa celý deň opaľovať a vyhrievať na slnku“. „Aj vtáčikovia sa mi páčia. Vieš, ako je dobre v takom vyhriatom, teplučkom hniezde?“ „Ej, ej, Hanka. Máš oveľa viac fantázie, ako som si myslela“. „Áno, húsenice sa menia, ale nie takto. „Ahoj, som húsenica Hanka... Spala som celú zimu... A teraz je už zo mňa motýlik, Hanka.“
L. Červeňanská, 7.A

FEJTÓN

Deň pubertiaka alebo čo sa v puberte naučíš,to sa ti vždy zíde .
Deň. Na svete je toľko dní, ktoré sa slávia ako sviatky. Veď posúďte: Deň detí, Deň bláznov, Deň mlieka, Deň zaľúbených, Deň boja za slobodu a demokraciu, Deň telenoviel (Nie, to vlastne ešte nie.) Daj sa mi svete, také sviatky. Ale DEŇ PUBERTIAKOV, to by bolo niečo!!! Nebolo by to skvelé, keby sme aj my mali svoj vlastný sviatok zaznačený v kalendári červenou farbou? Ostávali by sme doma a ešte by sme aj dostávali darčeky! Veď na svete je toľko detí-pubertiakov-len na našej škole si ich skúste spočítať. A ako vyzerá taký deň pubertiačky? Asi takto...
Piatok ráno. Zvoní budík. Trochu sa preberiem a v duchu zanadávam, že zase treba ísťdo školy, aj keď nechápem prečo, veď svačina (pardón, pani profesorka, desiata) sa dá zjesť aj doma. Ešte šťastie, že ma o chvíľu čaká sladký víkend. S mrzutým pohľadom vrazím do kuchyne. Chcela by som si aj zohriať niečo na raňajky, ale mikrovlnka zase nefunguje, tak to radšej vzdávam. Oblečiem sa a asi pol hodiny venujem mejkapu. Schytím tašku, stopercentne som polovicu vecí zabudla a trielim na autobus. Preplneným, tak, že by sa tam už ani noha nevošla sa ZASE vraciam do školy. Vystupujem a prvé, čo hľadám na zastávke sú moji spolužiaci.....ááááá.....už na mňa mávajú. Trochu sa mi zlepší nálada. Deň ubieha, a my, úbohí študenti sa pekne potíme, či už na písomkách, pri novom učive alebo na telesnej. To, ako sa nám učitelia silou-mocou snažia natlačiť niečo do hlavy ani nestojí za reč. Oni jednoducho nemôžu pochopiť, že my máme v hlavách oveľa dôležitejšie veci ako balkánska kríza v 19. st., alebo že 22b+12b-5+8-4b=30b+3. Veď áno, vieme, že od učenia ešte nikto nezomrel, ale načo riskovať, no nie? Iba cez prestávky je ohromná zábava, najmä keď sa naši všemohúci chalani začnú ohadzovať premočenou špongiou, alebo v tom lepšom prípade kriedami. Vtedy je najlepšie vypadnúť na chodbu, kde často môžete obdivovať mladšie dievčatá, ako sa úžasne zabávajú s asi o 5 rokov staršími chalanmi. No naozaj. Ani by som sa nečudovala, keby sme všetci gymnazisti začali nosiť prilby, tak nami tá puberta trepe, že by sme si mohli aj hlavu rozbiť.
Poobede sa asi pol triedy vyberieme na zmrzlinu alebo na kolu, no poviem vám, sranda pre toho, kto pozýva. Tak si chvíľu posedíme, pokecáme, poohovárame, veď to poznáte a keď sa už začíname zberať domov, predsa len nám je trošku smutno, že sa už dlhééé dva dni neuvidíme. Doma ma čaká telka a dlho očakávaná telenovela.
Teraz je to také zamotané, to si predsa nemôžem nechať ujsť! A keď sa konečne chystám upratať izbu, tak, ako som si to včera sľúbila, zistím, že sa škaredo usmievam a tak si ešte hodinku skúšam pred zrkadlom úsmevy, tak aby to nevyzeralo, že mám žalúdočné ťažkosti. No namôjveru! Veď už bude osem! A to je predsa v telke úžasne zamilovaný film! Celý večer fňukám pri filme, také je to krásne, neskutočne.....až som zaspala a keď som sa prebudila už si Julia Roberts zobrala Antonia Banderasa a zase je všetko v poriadku. Ale to už je a asi druhý film, veď v tom prvom nehral Banderas. No nevadí. Deň sa končí, ja samozrejme ešte stihnem poprezváňať všetkým spolužiakom, pritom dúfam, že som ich zobudila. Už aj ja sa chystám spať, zaželám rodičom dobrú noc a samozrejme im pripomeniem ako ich mám rada a že by sa mi zišiel nový kredit. A keď sa konečne uložím, premýšľam, že byť pubertiakom sa mi celkom páči... ( z internetu )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Príchod do školy: S nasadením života
Koniec vyučovania: Oslobodenie
Veľký sen žiakov: Dva roky prázdnin
Našepkávanie: Zásah v pravú chvíľu
Voľná hodina: Soľ nad zlato
Skúška z matiky: Smrť v sedle
Odpoveď pri tabuli: Sám vojak v poli
Triednická hodina: Rozsudok

... že je nemožné dotknúť sa jazykom vlastného lakťa?
... že keď sa vám silno kýchne, môžete si zlomiť rebrá?
... že keď sa pokúšate potlačiť kýchnutie, môžu vám žilky v hlave a v krku prasknúť a môžete zomrieť?
... že keď sa pokúsite pri kýchaní mať otvorené oči, môže vám ich vytlačiť z hlavy?
... že prasatá sú telesne stavané tak, že nemôžu pozerať smerom na oblohu?
... že keď máte nasadené slúchadlá (napr. z walkmanu) počas jednej hodiny, zvýši sa vám počet bakterií v uchu o 700%?
... že zapaľovač bol vynájdený predtým, ako boli vynájdené zápalky?
... že kvákanie kačky nevyvoláva ozvenu a nikto nevie prečo?
... že počas celého života v spánku každý zje priemerne 70 kusov hmyzu a 10 pavúkov? (mmmhh!)
... že tak ako odtlačky prstov je aj odtlačok jazyka jedinečný u každého človeka?
... že 75% všetkých ľudí, ktorí toto čítajú, sa bude pokúšať olízať si vlastný lakeť?


V jeden deň mi mama povedala: ,,Nezabudni, že v sobotu ideme na svadbu.“,,A kam,?“ spýtala som sa.
,,Čo nevieš , že dedko sa bude ženiť?“,,Dedko ,taký starý? neverila som.
,,Je ešte niečo nové ?“
,,Áno ,budeme sa sťahovať,“ povedala mama .,, Čo??“ ,,No,áno“
,,To ti nezjem, fakt ?
Dlhé týždne som neverila, až to prišlo. Prerábanie a maľovanie, to sa ešte dalo, ale to lúčenie bolo najhoršie v mojom živote. Potom prišla nová škola. Učitelia sa dali, ale na spolužiakov som si nemohla zvyknúť. Celé noci som nemohla spať. Noci boli hlučné, nejakí hlupáci chodili neustále okolo bytov. Ale v túto noc to bolo iné ako v ostatné. Myslím , že museli byť opití. ,,Vstávajte ,vstávajte!!!“ kričali.
Okná sa zrazu naplnili kričiacimi, napoly rozospatými ľuďmi.,,Buďte už ticho, chceme spať,“ kričali. Na druhý deň vyzeralo vonku všetko, ako keby tam spdla bomba .Policajti mali už dvoch páchateľov ,medzi nimi aj jedna baba. Pátranie pokračovalo celý deň. Našli sa dôkazy o tom , že páchatelia boli traja. O niekoľko dní sa našiel aj tretí .Všetko sa skončilo dobre a ja som sa naučila žiť v meste.
L. Žišková, 7.A

Jabloň je najobľúbenejší ovocný strom a má preto veľa priateľov. Na jar je jabloň obsy-
paná kvetmi, na ktoré je radosť sa dívať. Stačí si iba predstaviť, že z kvetov sa urodia
jabĺčka. A na jeseň sa budú jabloňové vetvy ohýnať pod ťarchou červených, žltých alebo zelených jabĺk. Na jeseň navštevujú jablone celé kŕdle štebotavých vtákov a maškrtia ich chutné plody. Tenké zobáčiky sa ako ma lé dláta dávajú do práce a vyzobávajú sladkú, šťav-
natú dužinu.Vnoci chodia okolo stromov iní návštevníci. Sú to myšky, ježe a hraboše. Celé hodiny obiehajú okolo kmeňa stromov a hľadajú niečo pod zub. Pátrajú po jablkách, čo spadli na zem. A len čo ich bysrtý zrak zočí polovicu jablka zapadnutého do trávy, s chuťou sa doň zahryznú. Zúbkami, ostrými ako britva, krájajú, hryzú a prežúvajú. V okamihu zostane z jablka iba ohryzok.
A čo deti? Majú jablká rady práve tak ako zvieratká a chodia na ne celý deň. Staršie často vy-
lezú na strom a odtrhnú tie najkrajšie, na ktoré dosiahnu. Deti tiež vedia, že jablko nestačí iba otrieť nasucho, ale ho treba aj umyť. Po umytí vyzerajú jasné a lesklé jabĺčka veľmi lákavo. Môžete si ich nakrájať, alebo priamo zjesť, kúsok po kúsku. A nech už ich zjete akékoľvek množstvo, tohto zdravého ovocia sa nikdy neprejete!
V. Čechvalová, 8.A

Položili sme ich p. uč. Trpíškovej Renáte
Tu sú odpovede:

ODKIAĽ POCHÁDZATE?
R. T.: Z Nového Mesta nad Váhom
KDE STE ŠTUDOVALI?
R. T.: V Nitre, na Pedagogickej fakulte.
KDE JE PODĽA VÁS NAJKRAJŠIE MIESTO NA ZEMI ?
R. T.: Rodný dom, kde žijem so svojou rodinou.
AKO TRÁVITE VOĽNÝ ČAS?
R. T.: V kuchyni, lebo rada varím a pečiem a na Zimnom štadióne v Piešťanoch, kde trénuje moja dcéra Eliška.
AKÚ HUDBU POČÚVATE?
R.T. Hudbu 80.-tych rokov.
MÁTE OBĽÚBENÉ ZVIERA?
R.T. Nie, obľúbené zviera nemám, mám radšej kvety.
AKÁ BOLA NAJVESELŠIA PRÍHODA, KTORÚ STE ZAŽILI SO ŽIAKMI ?
R.T. Konkrétna veselá príhoda ma nenapadá, ale veselých chvíľ so žiakmi zažívam denne.
V ČOM SÚ DNEŠNÉ DETI A MLADÍ ĽUDIA INÉ, NEŽ STE BOLI VY ?
R.T. Majú menší rešpekt pred dospelými, ako sme mali my.
KTORÁ BOLA NAJBLÁZNIVEJŠIA VEC, AKÚ STE V ŽIVOTE UROBILI ?
R.T. Bolo ich veľa, ale nikdy neprekročili hranice slušnosti.
NAJOBĽÚBENEJŠIE VECI :
Mám radšej ľudí ako veci. Najradšej mám svojho manžela a svoje dve deti.
Ďakujeme za úprimnosť!


HLAVOLAMY:
1. Na lúke sú tri s tromi. Koľko je tam ľudí?
2. Lekár predpíše pacientovi tabletku každú polhodiny. Koľko tabletiek zoberie za hodinu?
3. Prečo je moja mladšia sestra o tri roky staršia?
Smiech je ( vraj ) liek:
- Deti povedzte mi vetu, v ktorej bude slovo ananás.
Prihlási sa Anička: - Ananás je sladké ovocie.
- Výborne!
Prihlási sa Jurko:
- Otec si dnes robil raňajky A NA NÁS zabudol.

Učiteľ hovorí žiakom:
- Dúfam, že vás neuvidím opisovať.
A Novák sa potichu ozve: - Aj ja dúfam.


Viete, aký je rozdiel medzi školou a väzením?
Vo väzení aspoň vieš, za čo sedíš.

Učiteľka dala žiakom slohovú úlohu na tému: Keby som bol majiteľom firmy.
Všetci sa dali do písania, iba Maťo nie.
- Prečo nepíšeš ? pýta sa ho učiteľka.
- Čakám na sekretárku.

Syn posiela domov SMS-ku :
Mama, nespravil som skúšku, priprav na to otca.
Vzápätí prišla odpoveď: Otec je pripravený, priprav sa aj ty.

MAMA

Na svete sú veci, ktoré vás naučí iba mama. S trochou irónie sa poďme pozrieť na niektoré z nich. Možno vám to niečo pripomenie.
Moja mama ma naučila náboženstvo: „ Modli sa, aby to z toho koberca zišlo dole.“
Moja mama ma naučila logicky myslieť: „ Prečo? Pretože som to povedala .“
Moja mama ma naučila iróniu: „ Ešte chvíľu plač a ja ti k tomu dám skutočný dôvod.“
Moja mama ma naučila byť ohybným: „ Pozri sa na tú špinu, čo máš na chrbte.“
Moja mama ma naučila byť vytrvalým. „Neodídeš odtiaľto, pokiaľ nezješ všetok špenát.“
Moja mama mi vysvetlila počasie. „Tvoja izba vyzerá, akoby tu pred chvíľou bolo tornádo.“
Moja mama ma naučila byť závistlivý: „Na svete sú milióny nešťastných detí, ktoré nemajú takých dobrých rodičov ako ty.“

Zo žiackych knižiek:

Zjedol pomôcky na výtvarnú výchovu.
Bila spolužiaka dáždnikom, hoci nebol jej.
Rozbil okno a vyhovoril sa, že v triede chcel vyvetrať, lebo sa mu zle dýchalo.


Rozlúšti nápisy :
U-3 si nos !
Zatvor 2-re !
Navštívime Ta-3.
Ticho seď na 100-ličke !
Vieme kde bývaš.
Vieme čo robíš.
Vieme s kým sa stretávaš.
Vieme aké máš auto a vieme aké auto mať zajtra nebudeš.
Predpoveď počasia na zajtra:
Ráno bude hmlisto na obed takisto a večer to už pre tmu ani nezbadáte.
Einstein je mŕtvy Shakespeare je mŕtvy
a ja sa tiež necítim najlepšie….
Počul si už v hlave kroky??
Ak áno, tak ti odišiel rozum A ak nie, tak ti ešte neprišiel.

TEST

Ešte si nezistil aký prírodný živel ťa ovplyvňuje?
Je to zem, voda, vzduch alebo oheň?
1. Dokážeš cez prázdniny len tak ležať v posteli?
a) Neviem si predstaviť nič lepšie.
b) Určite musím niečo stále robiť.
c) Možno len tak pol dňa, ale celý je veľa.
2. Chceš si kúpiť nový mobil, ako sa budeš rozhodovať?
a) Určite si dám poradiť od odborníka.
b) Kúpim si ten, ktorý sa mi bude páčiť.
c) Dám na dobrú radu kamoša.
3. Čo budeš robiť s peniazmi, ktoré dostaneš od rodičov za vysvedčenie?
a) Neviem, nezaujíma ma to teraz.
b) Určite si ich odložím a použijem na niečo rozumné.
c) Akurát dostali v obchode nové tričká.
4. V akej situácii by si sa cítil najlepšie?
a) Ležíš na lúke plnej voňavých kvetov, svieti slnko ...
b) Sedíš za stolom plným fantastických dobrôt.
c) Ideš ulicami mesta a za tebou sa hrnú davy fanúšikov, veď si hviezda.

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
a 0 10 0 10 10 10 0 5 0 0
b 5 0 10 5 5 0 5 0 10 10
c 10 5 5 0 0 5 10 10 5 5

0 -29 bodov

V z d u ch

Potrebuješ byť stále v pohybe. Patríš skôr do skupiny ľudí, ktorí konajú viac rozumom. Preto potrebuješ kamarátov okolo seba. Práve takých, ktorí majú
podobné záujmy ako ty. Vždy potrebuješ byť v obraze a o všetkom vedieť. Ale mal by si sa viac venovaťdruhým ako sebe.

30 – 54 bodov

O h e ň

Si veľmi nevypočítateľný. Máš v sebe silu a energiu, ktorú keď nemáš pod
kontrolou, vie byť veľmi zlá. Niekedy si nedávaš pozor, a vytváraš okoli seba problémy. Niekedy sa bezhlavo vrháš do riešenia a nemáš problém postaviť sa pred hotovú vec.

55 -100 bodov

V o d a

Najlepšia ťa vystihuje slovné spojenie ,,ticho pred búrkou“. Často si nedokážeš presadiť svoj názor, ale keď to už nezvládneš, vybuchneš. Inak si v pohode aj keď si utiahnutý.

 

Redakčná rada časopisu SUPERŠKOLA:
Dudíková Klaudia, Burzová Terka, Augustín Filip,
Likavčanová Natália, Marek Galány, Dudíková Martina, Toráčová Lenka, Červeňanská Lenka, Horváthová Patrícia
Zodpovedný pedagóg : Mgr. Kiková Dorota
Vydáva: Literárny krúžok pri ZŠ s MŠ Podolie